Nőtt az új autók piaca

Negyedével haladta meg a személygépjármű-piac mérete 2016-ban az egy évvel korábbit, azonban a dinamikus növekedést követően eladott 96 555 új autó nem több, mint volt az ezredfordulón.

A vásárlók 70 százaléka cég, a magánszemélyek továbbra is inkább használt autót vettek, az elmúlt évben 142 ezer darabot – hangzott el a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének évértékelő rendezvényén.

Sok autó piaca

A piac kétszer is rácáfolt a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) előrejelzésére 2016-ban, de ez szerencsés fejlemény, mert mindkétszer felülmúlta a várakozásokat – mondta Erdélyi Péter. Az MGE ügyvezető elnöke emlékeztetett, hogy az év elején 80 ezer új gépkocsi forgalomba helyezését prognosztizálták, majd az év közepén, látva a dinamikus bővülést, 92 ezerre emelték várakozásaikat. Az erős év végi eladások azonban túlszárnyalták a célszámot, és végül 96 555 személy­gépkocsit adtak el Magyarországon. Bár a növekedés derűlátóvá teszi az ágazatot, nem árt felidézni, hogy a piacon 2000-ben kelt el ennyi új autó, és a 2008-as válságot megelőzően 177 ezer volt a csúcs, azaz van még tere a fejlődésnek.

Erdélyi Péter szerint tavaly folytatódott a magánvevők lassú visszatérése, érzékelhetően nőtt a hitelfelvételi kedv, és a bankok is egyre több kérelmet bíráltak el kedvezően. Ugyanakkor ezen a területen nem várható gyors változás, a cégautók részaránya továbbra is 70 százalék körül maradt – a válság előtt éppen fordított volt az arány a magán­vásárlók javára –, bár a céges üzletek egy része mögött valójában családi igények jelennek meg céges köntösben azért, hogy a közterhek egy részét megtakarítsák.

Az újautó-piac növekedése azonban eltörpült a használt autók behozatala mellett. Tavaly 142 ezer használt kocsi érkezett az országba, ami 16 százalékos növekedés az egy évvel korábbi adathoz képest. A behozott járművek életkora 11 év felett van, míg az európai átlag tíz év alatt alakul. Vagyis látható az a folyamat, hogy a nyugati országok idős gépkocsijai a keleti országokban találnak gazdára. – Ennek az eredménye, hogy Európában csak Lengyelországban és Görögországban kevesebb az ötévesnél fiatalabb gépkocsi a teljes állományban, mint nálunk. Romániában vagy Csehországban is több fiatal gépkocsi fut az utakon, és a közepes életkorúak száma is magasabb a magyarországinál – mondta Erdélyi Péter.

Az MGE azért lobbizik, hogy hazánk ne váljon a roncsok lerakatává. A használt kocsik importjában általában bizonytalan a járművek eredete és története. Erdélyi szerint senkinek nem jó, hogy az adócsalás és a vevők megkárosítása részévé vált az üzletnek. A szervezet szerint fiatalabb használt autókat kellene behozni, ehhez kell igazítani a gazdasági és jogi környezetet. A regisztrációs adó mértéke jelenleg nem tükrözi a környezetvédelmi szempontokat, az adó annál alacsonyabb, minél olcsóbb a gépkocsi, pedig a legtöbb uniós államban a kedvező környezetvédelmi besorolást jutalmazza a közteher rendszere.

A gépjárműimportőrök 5 százalékos piaci növekedésre számítanak 2017-ben, előrejelzésük szerint 132 400 új járművet helyeznek forgalomba Magyarországon az idén. Ebből 102 ezer lesz a személyautó, 22 ezer a kishaszonjármű, 5500 a 3,5 tonnánál súlyosabb, azaz nagyhaszonjármű, továbbá 500 új autóbusz és 2400 motorkerékpár kerül az utakra. Az MGE feladatának tekinti, hogy az év során lobbizzon a regisztrációs adó rendszerének átalakításáért, az új gépkocsik vásárlásának állami ösztönzéséért, akár egy roncsprémium-akcióval is. A vegyes – magán- és céges – használatú haszonjármű kategória újólagos bevezetéséért, illetve az illegális alkatrészpiac visszaszorításáért.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Post Navigation