Használtautó piac

A globális pénzügyi válság következtében sem az újautók piaca, úgy a használtautó piac nem menekülhetett meg a nagy visszaeséstől.

Ez jól szemlélteti, hogy mekkora is volt a baj valójában, ugyanis normális esetben, ha beindul egy kisebb-nagyobb recesszió, az emberek az új autókról áttérnek a pár éves használtakra, mert azt még ki tudják gazdálkodni. Így, amíg az újautók piaca visszaesést mutat, a használtaké növekedést. A válság miatt viszont mindkét területen példa nélküli volt a keresletcsökkenés. Az új autók piacának 70 százalékos visszaesésével szemben a használtautókén 40 százalékkal adtak el kevesebb gépkocsit 2009-ben. Ezt azonban pontosan sajnos nehéz mérni, mert a magánszemélyek által eladott autókról nem vezetnek statisztikákat. Viszont, ha azt nézzük, hogy 2008-ban, amikor még 20-30 százalékos volt a csökkenés, szintén azt mondták, hogy innen már csak felfelé vezet az út, akkor még nem lehetünk maximálisan nyugodtak a jövőt illetően. 2009 év végéig körülbelül 50-80 használtautó kereskedő húzhatta le a rolót. De a helyzetük talán valamennyivel még mindig jobb volt, mint az újautó piac szereplőinek.

A használtautó piacon már a válság elmélyülése előtt is érzékelhető volt valamekkora visszaesés. Ez főleg annak köszönhető, hogy a gyenge forint miatt csökkent az import, valamint a kereskedők is áremelésre kényszerültek, illetve nehezebb volt alkudni velük, mert jóval kevesebbet tudtak csak engedni az árból. Igaz, a külföldről behozott autók csak évi 35-40 ezer autót tesznek ki a belföldi 300-350 ezres kínálattal szemben, ráadásul az import autók között főleg a nagyobb kategóriás autók vannak többségben. Először a – legnagyobb hányadot kitevő – középkategóriás, jó állapotban lévő személygépkocsik iránt csökkent a kereslet. A prémiumkategóriák vásárlórétege akkor még nem érezte meg annyira a válság fenyegetését, így ezen autók iránt még megvolt a szokásos érdeklődés. A másik, ami szintén kevésbé érezte meg a recessziót, az a nagyon olcsó, öregebb használtautók kategóriája.

A középkategóriás autók esetében fennáll az a probléma, hogy az újautók piacán a gyenge kereslet és a pont emiatt bevezetett raktárkisöprések miatt az árak nagyot zuhantak. Sokszor annyit, hogy egy szintre kerültek a pár éves azonos típusú használtautóval. Hogy a használt versenyben maradjon az újjal, szintén árat kellett volna csökkenteni, erre viszont az eladók nem szívesen vállalkoztak, hiszen sok esetben annyit sem kaptak volna érte, hogy a visszamaradt autóhitel törlesztőrészleteket kiegyenlítsék. Ráadásul ezek, mivel a legtöbb autóhitel deviza alapú volt, a forint gyengülése miatt erősen megnőttek. Nem csoda tehát, hogy a középkategóriás személygépkocsik piaca befagyott.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Post Navigation